KENNMERKEN ADVENTURES GAMES GESCHIEDENIS
De allereerste adventure game dateert uit de begin jaren tachtig en droeg de toepasselijke naam Adventure. Het was een van de eerste spelletjes met daarin verwerkt een verhaallijn. De meeste spellen van toen waren meer gebaseerd op de behendigheid van de speler. Na Adventure volgde Swordquest en Fireworld. Fireworld was het de eerste adventure die een zg. "inventory van items" in de interface opnam. Bij het spel werd ook een stripboek geleverd met tips om het raadsel van het verhaal op te lossen. Na Fireworld werd Raiders of the lost Ark uitgebracht voor de Atari. Raiders of the lost Ark had behalve een inventory een aantal complexe puzzels en een redelijk goede verhaallijn. In veel opzichten is de adventure van nu te vergelijken met dit spel.

Fireworld. Onder in zit de inventory balk.

In het midden van de jaren tachtig introduceerde het bedrijf Infocom het spel Zork. Zork was een text-based adventure. Tekst based adventures waren adventure die bestonden uit alleen maar tekst. De omgeving waarin de speler zich bevond werd omschreven en de opdrachten moest de speler intypen Na Zork kwam The Hobbit die ondersteund werd door 2d graphics, maar was nog in principe nog steeds text-based. Toen eind jaren 80 de 16-bit computer werd geintroduceerd en daarnaast ook de muis veranderde de adventure game eveneens. Doordat de muis er nu was onstond het zg. "point and click" systeem. Dit hield in dat de speler door het klikken met de muis in een bepaalde richting op het beeldscherm de speler door het spel navigeerde. Een voorbeeld van een spel van toen die dit systeem hanteerde is Deja Vu.

Zork. Een tekst addventure.

The hobbit

Met titels als King's Quest, Hero Quest, Police Quest en Larry Laffer, begon Sierra Online de adventure game markt te domineren. Met de introductie van de PC en de cd-rom, onderging de adventure-game de laatste verandering van text-based naar de adventure van nu die bijna volledig beeldend is. Lucas Arts bracht Monkey Island op de markt met een totaal nieuwe interface voor dit genre. In plaats van het typen van commando's waren er in de interface een aantal knoppen ondergebracht die fungeerde als commando's zoals :pick-up, look, walk, etc. Verder werd er in Monkey Island gebruik gemaakt van 2d-animaties en lichteffecten.

Larry 1.

Manic mansion een van de eerdere adventures van "Lucas arts"

Nadat het een tijdje rustig was in de ontwikkeling van de adventure game werd het spel Myst uitgebracht door het toen nog vrij onbekende Cyan. Myst had een vernieuwde interface en was in de 1ste person en had een aantal slim verborgen puzzels. Het succes van Myst lag in het goed opgezette verhaal en de interactiviteit. De laatste grote verandering kwam toen Zork: nemesis werd uitgebracht. Ook hier zat het succes in de verhaallijn en de interactiviteit. Het vernieuwende was echter het gebruik van de Quick Time VR techniek die de speler de mogelijkheid bood om in een vloeiende lijn 360 graden in de omgeving te kijken. Als laatste was er Riven die niet zozeer met een vernieuwing kwam, maar wel heel goed neer zette wat een echte adventure is. Prachtige beelden en een perfect uitgewerkt verhaal.

Screenshot van Myst